19/11/2019

Wat is ACV-CSC-AVIATION?
14.09.2011

Wat is ACV-CSC-AVIATION?

De ACV-vakcentrales (ACV Transcom, LBC-NVK, CNE, ACV Voeding & Diensten, ACV Metea en ACV Bouw, Industrie en Energie) bundelen de krachten om de werknemersbelangen op de nationale luchthaven maximaal te behartigen

Tweede grootste werkgever van Vlaanderen

De luchthaven van Zaventem is met 260 bedrijven en 21.000 werknemers de tweede grootste tewerkstellingspool van Vlaanderen. Bovendien zorgt de luchthaven indirect voor nog eens 40 000 jobs elders in ons land. Het ACV telt er ruim 10 000 leden. Meer dan 300 militanten zijn er dagelijks in de weer om hun collega's op de werkvloer met raad en daad bij te staan.

Grote bedrijvigheid in tal van sectoren

De uitdagingen op de luchthaven zijn niet min: behoud van jobs, toenemende werkdruk, flexibilisering, moeilijke werkomstandigheden en afbraak van sociale rechten. Veel situaties en problemen zijn vergelijkbaar bij heel wat bedrijven op de luchthaven. Of het nu gaat om arbeiders of bedienden uit de sectoren grondafhandeling, de luchtvaartmaatschappijen, catering, horeca, schoonmaak, luchtverkeersleiding, de luchthaven zelf, de koerierbedrijven,onderhoud en herstelling van vliegtuigen, cargo of de 'skyshops'.

Samenwerking meer dan ooit nodig

De luchthaven vormt een organisch geheel waar heel wat sectoren niet los van elkaar kunnen bestaan. Problemen in het ene bedrijf heeft gevolgen in een ander bedrijf. Dat vraagt om een gecoördineerde aanpak over de bedrijfsgrenzen heen. Als de globalisering ergens toeslaat is het wel in een internationale omgeving zoals de luchtvaartsector. De bedrijven op de luchthaven concurreren met elkaar, maar ook de andere luchthavens zijn concurrent geworden van Zaventem. Dit zet permanent een neerwaartse druk op de loon- en arbeidsvoorwaarden. Syndicale samenwerking is meer dan ooit nodig.

ACV AVIATION bundelt alle krachten

Ruim 10 jaar werken de ACV-centrales die actief zijn op de luchthaven samen in het luchthavencomité. In de geest van een modern netwerksyndicalisme zet het ACV nu een volgende stap. ACV Aviation bundelt de krachten nu ook financieel en met inzet van personeel. Expertise, visie en kennis coördineren binnen één duidelijke structuur resulteert in een nog betere dienstverlening aan de leden.

ACV AVIATION:
  • Geeft een stem aan àlle werknemers op de luchthaven;
  • Vormt front tegen de neerwaartse sociale spiraal;
  • Werkt aan een veilige luchthaven voor passagiers en voor werknemers;
  • Biedt een structureel forum waar militanten van elkaar leren en samen standpunten innemen;
  • Ontwikkelt een sociaal en duurzaam toekomstbeeld voor de luchthaven.

lid worden.jpg

LBC-NVK.jpg